Skip to main content

Gazdaságosság, hatékonyság, fenntarthatóság. Egyre többet halljuk ezeket a kifejezéseket a logisztikai iparágban is. Vajon mit tehet mindezekért egy nemzetközi fuvarozásban dolgozó cég? Horváth Tibort kérdeztük arról, hogyan működik a J.S. Logistics Kft.-nél a sofőrök gazdaságossági értékelése, hogyan valósítható meg a takarékosság és a környezettudatosság a legmodernebb járműtelematikai eszközök segítségével. Bejegyzésünkből kiderül, hogyan értékeljük a kollégák munkáját és milyen visszajelzéseket adunk számunkra, hogy a vezetési stílusnak, berögzült szokásoknak milyen szélesebb perspektívából vizsgálható hatásai lehetnek.  Tibor végzi el a sofőrök telematikai kiértékelését, továbbá képzéseket és tréningeket is tart.

Hogyan zajlik a sofőrök gazdaságos vezetésének értékelése?

Telematikai rendszereken keresztül zajlik a kiértékelés, amik számokban és betűkben kifejezve teljesen pontosan megmutatják azt, hogy ki hogyan közlekedik. Az adatok alapján képet kapok a sofőrökről, a vezetési tevékenységükről, anélkül, hogy a járműben ülnék.

Milyen adatok nyerhetők ki a telematikai rendszerből?

A vezetési teljesítményt tükröző adatok – telematikai rendszertől függően – lehetnek:

-százalékos értékűek egytől 100%-ig, ahol a jó/kiváló eredmény a 100% közelében van,

-Egytől tízig skálán értékeltek, ahol a 10-es körüli érték a jó, illetve vannak

-a betűvel dolgozó programok, ahol az „A” érték – hasonlóan egy háztartási berendezés energia felhasználásának szintmutatójához – azt jelzi, hogy a vezetés mennyire „takarékos”.

A járműtelematikai rendszereknek köszönhetően képet kapunk arról, hogy a gépkocsivezető hogyan használja a járművet, mennyire gazdaságosan, hatékonyan, és biztonságosan. Például mennyit járatja a motort alapjáraton, szennyezi-e a környezetet, pazarolja-e a gázolajat, károsítja-e a járművét, hogyan gyorsítja a járművét (gazdaságosság/hatékonyság), mennyit használja a tempomatot (gazdaságosság/hatékonyság), mennyire használja ki a jármű mozgási energiáját, azaz gurítja-e a járművét (gazdaságosság), milyen pillanatnyi- és átlagsebeséggel közlekedik (gazdaságosság/hatékonyság), kopásmentes fékkel lassítja-e a szerelvényt vagy üzemi fékkel (gazdaságosság), bekapcsolt biztonsági övvel közlekedik-e,  hányszor és hogyan fékez lábfékkel, hányszor vészfékez, hányszor avatkozik be a vészfék asszisztens (előrelátó vezetés). Minden mindennel összefügg a biztonságosság, a hatékonyság és a gazdaságosság terén.

Miért olyan fontos ennek a rendszernek a kiértékelése, a visszajelzések a sofőrök részére?

A telematikai rendszereknek köszönhetően messzemenően csökkenthető a balesetek száma, jóval kisebb lehet az átlagfogyasztás, növelhető az átlagsebesség, főleg, ha a gépkocsivezetőt érdekeltté tesszük a témában, illetve visszacsatolást kap a vezetési teljesítményéről. Van, aki megfogadja a teljesítményén javítható tanácsokat, és mindent megtesz, hogy mindig a lehető legjobb teljesítményt nyújtsa, lásd a lenti képen Tóth László sofőr kollégánkat és sok más társát, és akadnak páran, akiket nem érdekel az, hogy milyen módon jutnak el A-ból B-be. Hála istennek, manapság már ez a ritkább.


Hogyan értékeled a J.S. Logistics Kft.-nél végzett munkádat? Milyen az itt dolgozó sofőrök vezetési teljesítménye?

Több cégnek is dolgozom telematikai kiértékelés kapcsán, köztük a J.S. Logistics Kft.-nek is, akik Magyarországon elsőként használták a telematikai rendszereket, és akikről elmondhatom, hogy gépkocsivezetőik a 100% közelében teljesítenek nap mint nap! Ez meglátszik az elhasznált üzemanyag mennyiségén, a magas átlagsebességen, a járművek amortizációján, az elenyésző balesetek számán. Rengeteget közlekedek szerte Európában, és gyakran látok J.S.-es kamionokat közlekedni. Amit örömmel érzékelek, hogy a gépkocsivezetőik nem okoznak veszélyhelyzeteket az utakon. Nem látom őket ész nélkül előzni, betartatlan követési távolságban közlekedni, sebességhatárt átlépni, a rakomány mégis időben célhoz ér. A partnerek és az ügyvezetés elégedettek a J.S.-es gépkocsivezetőkkel.

Milyen tréningekre van szüksége a kamionosoknak? Milyen időközönként?

Főként a gyakorlati képzésre kell hangsúlyt fektetni, úgy, mint veszélyhelyzet kezelés, illetve gazdaságos-, hatékony üzemeltetés, amely témában a SPEEDWORLD Hungary Kft. szervez vezetéstechnikai tréningeket.

Van-e, illetve volt-e olyan sofőr, aki visszaigazolja az oktatáson elhangzottakat vagy az oktatás után pozitív visszajelzést ad?

Folyamatosak a jelzések az ilyen alkalmak után. Azt veszem észre, hogy az elméleti képzéseken nem szeretnek a járművezetők részt venni, de a gyakorlati képzések után „kivirulnak”. A közös tréningek, a kamionos vetélkedők (például: öt tengelyen biztos kézzel) összehozzák az azonos körülmények között dolgozó gépjárművezetőket, kialakul egy baráti kommunikáció és megindul a tapasztalatmegosztás.