A sofőr szakma nehézségei
Szűkös tisztálkodási és higiéniás lehetőségek, az otthon melegének és a családtagok hiánya, hektikus életmód – többek között ezek azok a kihívások, amiket a teherautó sofőrök a leggyakrabban emlegetnek.
Immáron globális a sofőrhiány a közúti áruszállításban. Vajon melyek azok a körülmények, amik hátráltatják az utánpótlás érkezését? Mivel lehetne javítani a (leendő) munkatársak körülményein?
Ezekről a témákról cseréltünk eszmét saját és más fuvarozócégek járművezetőivel.
„Sokat beszélgettünk a kollégákkal, vajon mi tehetné vonzóvá a szakmát a fiatalok számára, és sokszor arra a megállapításra jutunk, hogy a fiatalabb korosztályból hiányzik a kitartás. A mai 20-as, 30-as korosztály egészen másképp áll hozzá a sofőr szakma életmódjához: a komforthiány lehet az egyik alapprobléma” – állapítja meg Balázs Attila munkatársunk, a J.S. Active Logistics Kft.-nél dolgozó sofőr. Attila 63 éves, immáron 14. évét kezdte meg a J.S. Active Logistics kötelékében és elégedett a jelenlegi munkájával, a fizetéssel és a körülményekkel is.
„Nem akarnak koszos benzinkúton zuhanyozni, büdös parkolókban időt tölteni, ami nyilvánvalóan érthető is. Bár azt is be kell látni, hogy ez mindig is a szakmánk velejárója volt, már akkor is, amikor túlkínálat volt kamionsofőrökből. A jelenlegi helyzethez az is hozzájárulhat, hogy sok huszonéves fiatal még mindig a „Mama-hotelben” lakik, ki van szolgálva tiszta ruhával éppúgy, mint a házi koszttal. Ugyanakkor nem minden kényelmetlen ebben a munkában, manapság elérhető az állóklíma és- fűtés, vannak vezetéstámogató eszközök a jó állapotú gépjárműveinkben, adottak a legjobb technikai felszerelések. Rakodásnál sincs már több órás várakozás, úgy látom, a spedíciók is rugalmasabbá váltak.”
A különböző korosztályú sofőrök hozzáállása is változik az évekkel, Attila megemlíti azt is, hogy más, jobb lehetőség híján az idősebbek szinte bizonyos, hogy megmaradnak ebben a szakmában. Ugyanakkor pillanatnyi, akár csekély előny végett is sokan váltogatják a munkahelyüket – Attila említett egy olyan példát is, ahol ez 60 éves kor felett is jellemző.
„Azzal a látásmóddal nem tudok azonosulni, amikor valaki egyik helyről a másikra vándorol, csak mert havi 20 ezer forinttal többet kínálnak. Nekem többet ér a biztonság, a régi jó viszony, amit cégünknél például Horváth Lászlóval hosszú ideje ápolok. Az ő szava meghatározó volt számomra legutóbb is, amikor vállalatunk a J.S. Logistics Kft.-hez csatlakozott, hiszen biztosított róla, hogy munkakörülményeink nem fognak megváltozni.”
Mindemellett a statisztika és a gyakorlat azt mutatja, hogy az középkorú és az idősebb sofőrgeneráció tagjai is inkább megmaradnak egy cégnél, ha megtalálják a számításukat, a számukra kedvező feladatokat, amelyet a mi kolléganőnk, Kovácsné Kovács Zsuzsa is megerősített.
„Nagyon szerencsések vagyunk, mert fix fuvarokon dolgozunk, ahol jók a munkakörülményeink. Van számunkra használható zárható zuhanyzó, WC. Menetközben pedig marad a rutin, tudjuk, hogy melyik parkoló rendezett, így ott állunk meg.”
Az átlagfizetés akár háromszorosa vonzó lehet a fiatalok számára, bár pont a 20-as-30-as generációnál van a nagyobb fluktuáció. Sokszor még úgy sincs magyarázat a felmondásra, ha a munkaadó szerződéses keretek között „száll be” a jogosítványszerzés magas költségeibe.
„Két hétig jött velem egy fiatal srác, majd kijelentette, hogy ez a munka nem olyan, mint ahogy a Tiktokon látta. Sok volt számára a két hét távol a családtól, de a kerülőutak keresgélése, a rakodás sem tetszett neki, a szűkös étkezési lehetőségekről nem is beszélve.” – mesélte el legutóbbi tapasztalatát a BI-KA Logisztika Kft. 27 éves sofőrje, Fehér Norbert.
Norbert Spanyolországba Észtországba, Svédországba vagyis számos, nem átlagos helyre vitt már fuvart. Dicséri a lengyel viszonyokat, ahol nemcsak az autópályák, de azok környezete is épül, és ingyenes tusolási lehetőséggel ellátott hatalmas parkolók várják a sofőröket.
„Nagyon sok a kamion a közép-európai utakon, a parkolókeresés délután 4 óra után már nagyon nehézkes mindenütt. Az lenne az ideális, ha mindenhol ingyenessé válna a tusolási lehetőség, különösen a főbb útvonalak mellett.
Az kevés, ha valakinek megcsillan a szeme a magasnak tűnő fizetés kapcsán. Ezt a szakmát szeretni kell, ha nem válik hivatássá, a problémák nyűggé válnak. Én kifejezetten élvezem a munkámból adódó szabadságot, hogy nem ül mellettem a főnököm, nem ugyanazt csinálom nap mint nap.”
Budai János kollégánk tapasztalt pilóta, 63 éves sofőr, aki 14. éve dolgozik a J.S. Logistics Kft.-nél. János a munka lelki részét emelte ki, mi az, ami számára a megpróbáltatásokat jelenti.
„Nagyon komoly ez a téma, mert mindenkinek megvannak a sérelmei. Én a hosszú évek során azt vettem észre, hogy ez a szakma kiválogatja magának azokat, akik erre a munkára alkalmasak.
Ha valaki nem szereti ezt a munkát, nem tudja csak a pénzért csinálni. Egy három hetes fuvar olyan, mint amikor az ember lemerül a víz alá, vesz egy nagy lélegzetet és csak három hét múlva fújja ki. Néha panaszkodik rám a családom, hogy fel se hívom őket, mert olyankor nálam ki van számolva minden perc. Bár folyamatosan nem érződik, ebben a munkában állandó a stressz és a nyomás, hogy odaérjen az ember, nyáron dugó dugót ér, folyamatos az áttervezés. Az éjszakai vagy hajnali munkakezdés miatti napirend felborulása tovább növeli a kimerültséget. Nehéz a család, a barátok, a támogató környezet hiányában megküzdeni mindezekkel. Ha munka van, mindent halasztani kell, amit otthon hagy az ember, az úgy is marad, legyen szó egy banki ügyintézésről, de ugyanez vonatkozik az emberi kapcsolatokra is. A fuvar során érzelmi töltés nélkül maradunk, tapasztalatom szerint ezért is merülünk ki könnyebben.”
A sofőrt támogató vállalati háttér sokat tud segíteni a körülmények javításában, mivel egy cég életében nemcsak a számok és az eredmények a lényegesek, hanem rendkívül fontosak az emberi kapcsolatok, a kollégák megbecsülése, a jó munkahelyi légkör, a közösség ereje.