BioLNG-vel a környezet- és sofőrbarát szállítmányozásért
A cseppfolyósított földgáz nagy hatótávolságú és teljesítményű, környezetbarát üzemanyag a dízel fenntartható alternatívája.
Az anyacégünknél is használt BioLNG különösen klímabarát, nagy energiasűrűségű tiszta üzemanyag, amit nemcsak a közúti szállításban, hanem a hajózásban is használnak.
Korábban írtunk arról, hogy a J.S. Logistics GmbH egy a Shell olajtársasággal közös kísérleti projekt keretében egy bő negyedéves időszakban is jelentősen csökkentette szén-dioxid kibocsátását.
Ezúttal szeretnénk testközelből bemutatni a rendszer előnyeit sofőr kollégánk, Fekete János tapasztalatai alapján. János a J.S. Logistics Kft.-nél kezdett és autóipari szállítmányok után ADR-es fuvarokon dolgozott közel hat évig. Amikor azonban ezek a fuvarfeladatok befejeződtek, kapott egy lehetőséget, hogy anyacégünkhöz, a német J.S. Logistics GmbH-hoz szerződjön, amit el is fogadott. 2019-ben Németországba, a központunktól 20 kilométerre fekvő Saarbrückenbe költözött.
„Nagyon szeretem a kihívásokat, ezért is vállalok el minden új, akár betanulást igénylő munkafolyamatot is. Visszatekintve úgy érzem, jól döntöttem, bejöttek a számításaim, nemcsak anyagi értelemben. Itt otthon érzem magam, a fodrászom, a kedvenc éttermem, az életmódom már Saarbrückenbe köt, hosszú távon elköteleztem magam.”
János nagyon lelkes volt, amikor a BioLNG témáról és a dízel gépjárművektől eltérő gyakorlati különbségekről kérdeztük, az LNG-t egy óriási lehetőségnek írta le. Naprakész a témában és kifejezetten szereti ezeket a gépjárműveket.
„A bioLNG adta rendszer előnye a biztonság. Minden tapasztalt sofőr találkozott már üzemanyaglopással, bevallom, én rettegtem tőle. De mindez számomra a múlt, hiszen egy ilyen gépjárműnél nem kell az üzemanyaglopás miatt fájjon egy sofőr feje, mindemellett, a tankolás nem büdös, az üzemanyag rendkívül tiszta.”
A tankolás kapcsán János elmondta, hogy szinte egész Európában elérhető már egy jól kiépített hálózat, ahol az ilyen gépjárműveket meg lehet tankolni. Védőpajzs, hőkesztyű – ezek a felszerelések elengedhetetlenek, és nagyon szigorú szabályokat kell követni tankolásnál. Fontos, hogy a sofőr ne kapkodjon, végig nyugodt maradjon. Nyomon kell követni a tartályban lévő nyomás értékeit, hogy a mindenhol megfelelő legyen. Ugyanez az aprólékos koncentráció vonatkozik a közlekedésre is: parkolásnál nagyon kell figyelni, hiszen a tartály és az aszfalt közötti távolság nagyon kicsi, a tartály sérülékeny.
„Hiába a csúcstechnika, ha a sofőr nem figyel oda 100 százalékig a dolgokra. Olyan ez, mint a Formula1-ben! Minden tankolás egy vizsgamunka, pontosan kell eljárni és akkor nem történhet baj.”
János lelkesedéssel említi azokat a legújabb fejlesztéseket, amelyek már közel 2000 kilométer hatótávolságról szólnak. Üzemeltetői előnyöket is megnevez, hiszen Németországban a gázüzemű tehergépjárművekre nem kell autópályadíjat fizetni. (Az eredetileg 2020 év végéig tartó környezetbarát szállítmányozást ösztönző támogatási rendszert 2023 év végéig hosszabbították meg Németországban.)
Anyacégünk aktív részese a szállítmányozás és logisztika környezetbaráttá és fenntarthatóvá tételében.
Tavaly 256 500 kg szén-dioxidot tudtunk megtakarítani 336 766 kg LNG feltöltésével. A szén-dioxid-kibocsátás megtakarítás mellett a cseppfolyósított földgázból származó kén-oxid- és szálló részecske-kibocsátás szinte teljesen megszűnt a dízelhez képest. Mi ezzel járulunk hozzá az áruszállítás dekarbonizációjához.
A BioLNG olyan bioüzemanyag, amelyet szerves hulladékáramlások, például szerves háztartási és ipari hulladék, trágya és szennyvíziszap feldolgozásával állítanak elő. Amikor a szerves hulladék anaerob lebontása megtörténik, a folyamat során biogáz szabadul fel. Ennek a biogáznak a fő összetevői a metán (CH4) és a szén-dioxid (CO2). A bioLNG előállításához a metánt elválasztják a szén-dioxidtól és más kritikus komponensektől, majd cseppfolyósítják. Ez a nagyon összetett folyamat 600-szorosára növeli az energiasűrűséget, és ideálissá teszi a bioüzemanyagot a nagy teherbírású és a tengeri szállításhoz.