Csak szeretni vagy utálni lehet
Kényelmes és biztonságos a vezetőnek, gazdaságos az üzemeltetőnek és hasznos a környezetnek: GPS-alapú sebességszabályzó.
A gépjárműgyártók fejlesztéseit több együttes cél elérése vezérli; folyamatosan azon dolgoznak, hogy a sofőrök számára kényelmes és hasznos, az üzemeltetőnek gazdaságos kiegészítőket biztosítsanak.
Flottánkban egyaránt megtalálhatóak MAN, Scania és Mercedes-Benz tehergépjárművek. Ezek mindegyike rendelkezik olyan vezetéstámogató funkciókkal, amelyek többek között az üzemanyag-megtakarítási lehetőségek körét bővíti.
A személyautókból is ismert azonban több módon továbbfejlesztett sebességszabályzó, vagy a köznyelvben elterjedt nevén tempomat áll rendelkezésre járműveinkben, amelyek számos ponton segítik a sofőrt például a gazdaságos vezetésben vagy éppen az előtte haladó gépjárműhöz képest mért távolság tartásában. A fejlett tempomatok a beépített műholdas helymeghatározó rendszer (GPS) segítségével előre látják az útvonalat, a domborzati viszonyokat és azokhoz alkalmazkodva maximális üzemanyag-megtakarítást érnek el. Természetesen ezek a funkciók már nem újak, folyamatosan fejlődnek, de használatuk korántsem evidens minden gépjárművezető számára. Ezért a gyakorlati alkalmazásukról kérdeztük tapasztalt sofőrjeinket.
A Scania Active Prediction egy olyan rendszer, amely GPS segítségével térképezi fel a gépjármű előtt lévő út domborzatát. A teherautó sebességét a rendszer automatikusan beállítja, mielőtt felfelé vagy lefelé menne egy dombon, hogy a sofőr a lehető legtöbb üzemanyagot takarítsa meg.
A Villányi-házaspár, Eszter és Attila jó ideje Scániát vezet négykézben, cégünk hűséges munkatársai, tavaly ünnepelték 15 éves jubileumukat a J.S. Logistics Kft.-nél (történetükről itt írtunk korábban). Eszter elégedett a Scániában található tempomattal és a gépjármű beállításaival, elmondása szerint ők csak felgyorsítanak majd hagyják dolgozni az automatikát.
„A domb utolsó negyedénél a rendszer elveszi a gázt, átlendíti az autót és hagyja gurulni lefelé. Meggyőződésem, hogy a tempomat teszi sokkal könnyebbé számunkra a gazdaságos vezetést, azt gondolom, hogy enélkül a rendszer nélkül sokkal rosszabb statisztikát tud egy sofőr felmutatni. Mi nagyon szeretjük, elégedettek vagyunk vele.” – foglalja össze Eszter a saját tapasztalataikat.
A Mercedes-Benz Actros vontatókban található Predictive Powertrain Control legújabb generációja nem csupán az útvonalon fellépő meredekségeket nézi, hanem ennek megfelelően határozza meg a sebességet és a sebességfokozatot – hogy akár 5 százalékos üzemanyag-megtakarítást érjen el. A térkép és a GPS-adatok segítségével egy úgynevezett digitális horizontot hoz létre, akár már két kilométerre előre is. Az eszköz egy továbbfejlesztett verziója figyelembe veszi a kanyarokat és a közelgő körforgalmakat is, és megjeleníti a műszerfalon, hogy a rendszer hogyan reagál ezekre.
„Az általam használt teherautóban tökéletesen működik a fedélzeti rendszer, én maximálisan meg vagyok vele elégedve, nem is akarok más autót vezetni.” – mondta el kérdésünkre Palotás György, aki szintén régi motoros nálunk, már 13 éve dolgozik velünk. Letenyei munkatársunk kiemelte azt is, mennyire fontos a követési távolság, amelyet szintén figyel az automatika a gépjárműben. György gazdaságossági vezetési statisztikája 100 százalék, amihez nyilván hozzájárul az a több mint 40 év, amelyet gépjárművezetőként dolgozott: egész pontosan 1975 óta ül a kormánykerék mögött.
Az MAN szintén GPS-alapú sebességszabályzója akár három kilométerre előre felméri az útszakasz emelkedőit és lejtőit, és folyamatosan a gazdaságos vezetési stílushoz tudja optimalizálni a fokozatot és a sebességet. Az MAN EfficientCruise és EfficientRoll intelligens kombinációja tehermentesíti a vezetőt, így az teljes mértékben vezetési feladatára összpontosíthat.
Cégünkhöz a tavaly októberben érkezett MAN-ek közül vezet egyet Varga Ferenc gépjárművezető munkatársunk. Ő az MAN EfficientRoll funkciót nevezte meg, amely a másik két márkához hasonlóan hatékony gurítással spórol, így teszi gazdaságosabbá a vezetést.
„Az EfficientRoll funkciónak köszönhetően működik az általam vezetett MAN-ben is a GPS-alapú előrelátó kigurítás is, amely egyszerűen használható és megkönnyíti a munkát.” – összegezte Varga Ferenc.
Az elmúlt évtizedben számos új hatékonyságnövelő szolgáltatás és funkció jelent meg az üzemanyag megtakarítás érdekében, amelyek használata még a tapasztalt sofőröknek is könnyebbséget, az üzemeltető számára pedig számottevő megtakarítást eredményez. A járművek beszerzésekor ezekre kiemelt figyelmet fordítunk, és ha lehet (a chipek hiánya például komoly hatással volt ezekre a kiegészítőkre) akkor meg is rendeljük ezeket. Hiszünk abban, hogy csak úgy várhatjuk el kollégáinktól a legjobb teljesítményt, ha a minden eszközt és feltételt biztosítunk annak eléréséhez.