Skip to main content


Kétoldalas cikk jelenet meg a Navigátorvilág  című fuvarozói szaklap 2025. január-februári számában. Ügyvezetőnk, Bujtás-Kiss Emese a J.S. Logistics múltjáról, jelenéről és jövőjéről beszélt a lap újságírójának.

– Miként alakult cégcsoporttá a J.S. Logistics?

Jerome Schüssler 1997-ben jegyezte be a J.S. Logistik GmbH-t egy kis német faluban, a német–francia–luxembugi hármas határ közelében. 2003-ban, ki­fejezetten a francia piacra lépés miatt létrehozta a luxemburgi J.S. Logistics SA-t, mivel Luxemburgban a vállal­kozási feltételek mindkét célpiacnál jobbak. 2006-ban alapítottuk meg a magyar céget, a kelet-európai beszál­lítói piac erősödése és az alacsonyabb munkaerőköltségek együttes hatásá­ra. Néhány éven belül már egymást követte a cégcsoport további 3 tagja: a spanyol J.S. Logistics szállítmányozó leányvállalat, illetve a diverzifikálás jegyében megalapított J.S. Personal Service GmbH munkaerő-kölcsönző és a J.S. Industrie Service GmbH gyáron és raktáron belüli anyagmozgatásra. Fon­tos mérföldkőként említhetem a cég­csoport életében a tengeri és légi szál­lítással foglalkozó divízió elindulását is. A holding legfiatalabb tagja pedig a J.S. Active Logistics Kft., amely az Active Plus Logistics Kft. 2023-ban lezárt ak­vizíciójának az eredménye. A J.S. Active Logistics-ban „csak” többségi tulajdo­nosok vagyunk, illetve kettős az ügy­vezetés Horváth László kollégámmal, aki a kisebbségi tulajdonosokat is kép­viseli. Megtapasztalva a J.S. Active ak­vizíció sikereit a rövid távú terveink kö­zött szerepel további felvásárlás, akár a speciális fuvarozás vagy raktározás területén.

– Hol tart a profiltisztítás, a „tagvál­lalkozások” működési területének a meghatározása?

– Profiltisztításra nincs szükség. Sőt, a folyamatosan és gyorsan változó gaz­dasági és politikai környezetben egyre szélesebb szolgáltatási portfóliót kell tudnunk kínálni az ügyfeleinknek. Mi­nél több szálon kapcsolódunk hozzá­juk, annál biztosabb, hogy a kiélezett versenyben mellettünk döntenek, illet­ve maradnak. Az uniós politika sokkal erősebben befolyásolja a vállalkozások működésének irányát, mint az az el­múlt 30–40 évben megszokott volt. Így az európai cégeknek is fel kell adniuk a komfortzónájukat, ha nem akarnak egy-egy gazdaságpolitikai irányváltás áldozatává válni.

– A J.S. Active Logistics Kft. betagozó­dásával a tavalyi volt az első teljes év az új struktúrában. Hogyan alakultak cégcsoportszinten a 2024. évi számok, illetve hogyan teljesítettek az egyes üzletágak?

– A teljes cégcsoport számait még nem ismerjük pontosan, de hasonlóan sike­resnek mondható, mint a 2023-as év. A teljes képhez hozzátartozik, hogy már jól látható jelei vannak a német és az összeurópai gazdaság stagnálásának, sőt, egy küszöbön álló recessziónak is. Hogy ez a forgatókönyv bekövetkezik-e, vagy vissza tudunk fordulni a szakadék széléről, az függ a német és a francia belpolitika, illetve az orosz–ukrán há­ború alakulásától, valamint az Amerikai Egyesült Államok globális kereskedel­mi stratégiájának EU-t érintő céljaitól. A magyar cégeink esetében vegyes a kép: az összforgalmunk tekintetében 20 szá­zalék feletti a csökkenés, viszont ennek nagyobb része még egy természetes vál­tozás eredménye, nem az EU gazdasági teljesítményének visszaesése okozta azt. A csökkenés jórészt a 2024-ben kifutott projektjeink és a már elnyert, de még el nem indult új megbízásaink nyomában támadt űr. Ez főleg a J.S. Logistics-et érin­ti, miközben a J.S. Active forgalmát jelen­tős mértékben sikerült növelni.

– Melyek ma a logisztikai cégek előtt álló legnagyobb kihívások?

– A legnagyobb feladat lekövetni az EU gazdaságpolitikájának drámai gazdasági hatásait. Talán a legegyszerűbb példa a fuvardíjak problémája, amivel 2 éve küzdünk. Hiába a költségek növekedése, a fuvarkapacitás nem csökkent jelen­tősen, de a fuvarok száma igen. Így az ügyfelek megtehetik – és sajnos meg is teszik –, hogy „vörös óceánt” csinálnak a szektorból, és legtöbbször elutasítók az ártárgyalások során. Ennek eredmé­nye, hogy a költségnövekedésnél sokkal lassabban növekszik a fuvardíj. Sarkítva fogalmazva: jelenleg a megrendelők a beszállítók és szolgáltatók nyereségét veszik el a saját nyereségük védelmének céljából. Ha pedig nekik is jelentősebb áldozatot kell hozniuk a nyereségük csökkenésével, elviszik a gyártást az EU területéről (mint Európa legnagyobb vegyipari vállalata, a BASF vagy a Volks­wagen elektromos divíziója), ami tovább rontja a szektor helyzetét, és „még vö­rösebbre festi az óceánt”. Más jellegű kihívás, és elsőre nem tűnik egzisztenci­álisnak, mégis az: a gépkocsivezetők át­lagéletkora veszélyesen növekszik. Nem tudom, hogy lehet-e találni ma Magyar­országon olyan fuvarozócéget, ahol a sofőrök átlagéletkora 50 év alatt lenne. A harmadik országbeli munkavállalók alkalmazása tudna ebben a helyzetben enyhülést hozni, de az új idegenrendé­szeti szabályozások újabb akadályt gör­dítenek az utunkba.

– Az elektromobilitásnak mekkora szerepe lehet a haszonjárműpiacon?

– Nehéz az elektromobilitásról nyilatkoz­ni a haszonjárműpiacot illetően. A cég-csoportban ugyan folyik tárgyalás az egyik gyártóval, de csak a német anya­vállalatunk mutat visszafogott érdeklő­dést. Ennek továbbra is az az oka, hogy a gyártók nem tudnak elegendő ható­távot, alacsonyabb önsúlyt biztosító és olcsóbb vontatókat gyártani. Talán egy­szer majd a hidrogén-elektromos hibrid lehet versenyképes alternatíva, de jelen­leg az a kérdés a realitás, hogy az adott fuvarozó új dízelvontatókat vegyen, vagy tovább használja a régieket.

– Milyen fejlesztéseket terveznek 2025-re?

– Idén további flottabővítésben gon­dolkodunk, de még ennél is fontosabb, hogy megkezdi a tevékenységét a győri raktárunk. Mindemellett tisztítjuk a meg-bízói portfóliónkat, felmondjuk a veszte­séges vagy nullszaldós munkákat. Sze­rencsés helyzetben vagyunk, hogy ezt megtehetjük, mert sikerült egy újabb nagy közép-kelet-európai gyűjtőfuvaro­zási szerződést megnyernünk.

Bujtás-Kiss Emese a Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karán nemzet­közi üzlet szakirányon szerzett okle­veles közgazdász diplomát 2004-ben. Németül felsőfokon, angolul közép­fokon beszél. Változatlanul motivált ügyvezetője a J.S. Logistics Holding magyar cégeinek 19 év után is. A J.S. Logistics Kft.-t induló vállalkozásból egy csaknem 16 milliárd forint forgal­mú, 100 munkavállalót foglalkoztató, a piaci átlagnál magasabb nyereséget hozó céggé fejlesztette, amely Európa legnagyobb gyártóvállalatait szolgál­ja ki. Létrehozta a magyar logisztikai vállalatok ügyvezetői klubját 6 évvel ezelőtt, negyedéves rendszerességű találkozókkal, ahol a résztvevők meg­osztják egymással a tapasztalataikat.

Interjú letöltése PDF