Skip to main content

A digitális visszapillantó tükrök nem számítanak már újnak, néhány éve jelen vannak a különböző gyártók által készített tehergépjárműveken, ahogy a flottánkban megtalálható Mercedes-Benz és az MAN kamionokon is.

Gépjárműparkunban van egy mirrorcam rendszerrel felszerelt Mercedes és az idei flottabővítésünk alkalmával az egyik MAN vontatónkat is – ajándék felszerelésként – ezzel a kiegészítővel látta el az importőr.

A digitális visszapillantó tükrök nemcsak futurisztikusan néznek ki, hanem aerodinamikai előnyeinek köszönhetően a fogyasztást is csökkenthetik1. Legalább éppilyen fontos, ha nem fontosabb, hogy a rendszer a biztonság terén jóval többet tud, mint a hagyományos fő‑ és nagylátószögű tükrök. A külső visszapillantók esetében hatalmas a holttér, a kamerával történő kiváltásukkor jelentősen fokozható a körkörös kilátás, ezáltal a biztonság. Mindemellett a hatalmas tükörfelület helyett lévő kisebb kamera csökkenti a szélzajt és a légellenállást is. A gyártók szerint az eszköz felára egy éven belül megtérül a kisebb fogyasztásnak köszönhetően. A kamera megsérülése sem okoz nagy érvágást az üzembentartónak, hiszen cseréje a hagyományos tükrökével összevethető költségeket jelent.

Tekintsük át a két márkán található modern felszerelést!

Mercedes

A MirrorCamhez tartozik jobb‑ és baloldalon egy‑egy, a tetőkeretre rögzített, és a sérülések elleni védelem céljából mechanikusan előre és hátra behajtható kamera. Ezen kívül két álló formátumú, a vezetőfülkében az A oszlopokra felszerelt monitor, valamint a kezelőszervek az ajtómodulban és az érintő kijelzőkön. Szintén megtalálható az utas oldalán és extraként az ágynál egy‑egy gomb a MirrorCam bekapcsolásához leállított motornál. A kamerák képei 720×1920 pixeles felbontással jelennek meg a két 15,2 colos kijelzőn. A hagyományos tükörrendszerekhez hasonlóan a monitor képe fő‑ és nagylátószögű területre van osztva.

MAN

Az MAN OptiView is sokkal jobban teljesít, mint a hagyományos tükörrendszerek: a külső kamerák használata növeli a vezető látóterét, amikor kinéz az oldalsó ablakokon. Ezen túlmenően bizonyos vezetési helyzetekhez, például kanyarodáshoz vagy tolatáshoz adaptált zoom vagy nagylátószögű nézet is biztosítható, ami ideális a vezető számára.

Az MAN OptiView három különböző kameranézetet tud létrehozni, így mindig ideális vizuális beállítást biztosít. A járművön belüli kijelzők nézetei közötti váltás a menetiránytól, a menetsebességtől és a kormányzási szögtől függően automatikusan változik, de manuálisan is beállítható a vezető és a jobb oldalon található vezérlőmodul segítségével.

A rendszerek további előnyei:

– A kamera a külső fényviszonyokhoz automatikusan alkalmazkodik, így sötétben is jól lát

– Opcionálisan az ágyból is aktiválhatók a tükrök, így a függöny széthúzása nélkül megállapíthatjuk a gyanús zajok vagy a mozgás forrását

– Akárcsak a hagyományos tükrök, a digitális megoldások kamerája is fűthető, így párásodás ezekre sem jelent veszélyt.

– További hatalmas előnye, hogy kevesebbet kell a nyakat tekergetni, a vezető látóteréhez közelebb találhatóak a kijelzők.

Budai János (63), tapasztalt sofőr kollégánk véleményét kérdeztük az általa vezetett Mercedes-Benz tehergépkocsiban található rendszerről.

Alapvetően elégedett vagy a MirrorCam szolgáltatásaival, a gyakorlatban jobban funkcionál, mint a hagyományos tükör. A kamera nagyon jól működik, technikailag stabil, hiba nélkül dolgozik. Nagyon jól tudom használni például a pótkocsi végének a követésében: akármilyen élesen is kanyarodik a gépjármű, a pótkocsi végét mindig látni lehet, ami nagy segítséget jelent tolatáskor. Amikor a pótkocsi végének irányában megy le a nap, a lemenő nap erős fényét tompítja a kamera, de ugyanez vonatkozik egy nagy fényű hátulról érkező gépjárműre is, ami kellemesebb használatot eredményez, éjszaka és szürkületkor is jobban látok a kamera segítségével. Az elhelyezése is ideális, mivel magasabbra szerelték, mint a tükröt. Szűk utakon nem kell semmit sem befordítani és így sem törik le, ráadásul az sem jelent problémát, ha a parkolóban a keskeny térközökben más teherautók manővereznek körülöttünk.

Azonban azt is hozzá kell tenni, hogy alapvetően nehéz volt az elején megszokni azon egyszerű okból kifolyólag, hogy a megszokotthoz képest máshová kellett nézni. Nekem közel fél év volt, amíg a tolatásnál is teljesen átálltam arra, hogy a kameranézet együtt mozog a pótkocsi végével – eleinte, ez nagyon furcsa volt. A másik számomra különös változás az volt, hogy a bal oldali kijelző számomra túl közelinek tűnt.”

János mindenféleképpen a kamerahasználat mellett voksol, de kitért két olyan esetre is, ami picit másképp működik, mint a tükörnél.

Esős időben gyakran előfordul, hogy a kamera lencséjére folyik a víz – nálam leginkább a bal oldalinál fordul elő, hogy a víz megáll és megtapad. A csapadék egy hagyományos tükörnél nem jelent problémát, a pára sem korlátozza a kilátást. Ugyanakkor a kameránál főként éjszaka esőben előfordul, hogy törölgetni kell a lencsét, akár szakadó hóban is.

A tükör mindig tükör, csak rá kell pillantani, ha az ember ki akar nézni, ugyanakkor a kamera álló helyzetben közel 30 másodperces használat után magától kikapcsol. Újra aktiválható a kijelző, de az ismét csak félperces időtartamra kapcsol be.”

Forrás: