Kánikula, nyár, szabadság(olások)
Lassan két hete tart a nyári iskolai vakáció és a száraz, meleg időjárás is beköszöntött. Ha a napi középhőmérséklet legalább három egymást követő napon eléri a 27 Celsius-fokot, harmadfokú hőségriasztást rendelnek el – ahogy ezen a héten is.
De nemcsak ez jelent(het)i a kihívást, a megnövekedett turista forgalom illetve a hatalmas dugók elkerülése miatt nyáron forgalomkorlátozások lépnek életbe, országonként változó időszakokra kiterjedve. Ezen túl a szabadságolások időszaka is döntő többségében a nyári hónapokra esik. Az aktuális feladatok kapcsán árult el nekünk érdekességeket Vasas Gábor, a J.S. Logistics Kft. diszpozíció vezetője.
Lehet azt mondani, hogy ez az egyik legnehezebb időszak az irányítás számára? Gondolok itt a nyári szabadságokra, forgalomkorlátozásokra, hőségriadóra…
Nem gondolom kifejezetten bonyolultnak, hiszen a nyári tilalmak ellenére sem áll meg az élet, csak jobban előre kell tervezni. Mi minden évben felkészülünk akár a szabadságokra, akár a korlátozásokra. Ami a hőséget illeti, fizikálisan nézve a gondot a forró időjárás jelentheti. Ez természetesen nagyobb veszélyforrást jelent az autó műszaki helyzetére is. A meleg időben megnő a defektek veszélye, ezért ilyenkor még jobban figyelünk a gumiellenőrzésre.
Miben változik a munka szervezése a hétköznapokat tekintve?
Maga a szervezés nem változik, inkább a gépkocsivezetők hazajutása alakul dinamikusan. Mivel változik a sofőr vezetési ideje, nem feltétlenül érkezik úgy haza, ahogy az előre el van tervezve, illetve ahogy az év többi szakaszában megszokott. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy aki péntek délután rakodik, elképzelhető, hogy nem szombat reggel teszi le a kamiont, hanem csak szombat este, meglehet az is, hogy aznap csak késő este érkezik meg. Így vasárnap tud hazamenni, egy nappal rövidebb lesz számára az otthon töltött idő. Ez egy évben mindössze két hónapot érinthet. A mi kollégáink erre fel vannak készülve, hiszen több éve – vannak olyanok is, akik akár egy évtizede – nálunk dolgoznak, számukra ez az időszak is rutinszerű.
A gépkocsivezetők számára a szabadságok kiadása más cégeknél feszültséget jelenthet, hogy történik ez a mi cégünknél?
Nálunk az esetek 90 százalékában a sofőr dönti el, hogy a szabadságát mikor veszi ki. Mi már január végén, február végén elindítjuk a tervezést, megkérdezzük a kollégákat, hogyan tervezik a nyári szabadságukat. Általában április közepéig beérkeznek az információk, ami alapján mi megtervezzük a nyarat. Nyilván, nálunk is előfordul, hogy egyeztetünk, a fuvarok biztosítása érdekében vannak „alkudozós” időszakok is, de minden esetben megegyezünk, néha csúszik vagy tolódik néhány napot a szabadság.
Milyen forgalomkorlátozások vannak érvényben nyáron, amelyek érintik a J.S. Logistics Kft. fuvarjait?
A közlekedési tilalmak meg vannak határozva, arra előre fel tudunk készülni: Németország felé Ausztria vagy Szlovákia és Csehország útjairól beszélünk. A nyugati szomszédunk, Ausztria felé egyszerűbb dolgunk van, hiszen a korlátozások ugyanúgy vannak meghatározva, mint nálunk, ehhez időzíti magát a sofőr. Szlovákia és Csehország picit eltérő, mert Csehországban pénteken is van egy tilalmi időszak, amit össze kell hangolni. A gépkocsivezetők feladata az, hogy figyeljenek erre, mi természetesen folyamatosan tájékoztatjuk őket.
Hőség idején kifejezetten fontos a hidratálás! A J.S. Logistics Kft. „Ne csak a kilométer fogyjon!” névvel május közepén indított egy féléven át tartó átfogó életmódváltó programot, amelyhez a SuperFoods csapata adja a táplálkozási illetve életmód tanácsokat (facebookon is követhetők). A nyári forró időszakban különösen fontos az étkezésre, a helyes és mennyiségben elegendő, minőségi folyadékbevitelre figyelni.
Egy 80 kg-s felnőtt embernek ajánlott napi minimum 2,4 liter folyadékot – lehetőség szerint vizet fogyasztania. Izzadás, esetleges sportolás esetén a folyadékbevitelt érdemes növelni, akár 4,8 liter mennyiségig (az ajánlott mennyiséghez az útmutatót lásd lentebb). A sofőr kollégák számára fontos, hogy pihenőidő alatt ha az állóklíma már nem elég, hűtsék a jármű beindításával a fülkét, hogy a nagy felmelegedést elkerüljék. Ugyanakkor a működésben lévő klímaberendezés közvetlen fújását érdemes elkerülni, mert az egészségügyi problémákat okozhat. Rakodás idejére ajánlott (lehetőleg fehér) sapkát viselni, fényvédő krémet vagy annak praktikus aeroszol változatát használni.
Bővebb információ a „Ne csak a kilométer fogyjon!” felhívásról, további tippek, receptek, tanácsok ide kattintva érhetőek el a J.S. Logistics Kft. blog oldalán.