MAN Ligagyőztesek az MAN-diadalon
Nem mindennapi élményben volt része az MAN Liga top mezőnyében teljesítő kollégáinknak: Bedi Árpádnak, Könczöl Andrásnak és Suszter Zoltánnak.
Ők hárman voltak ugyanis, akik tavaly az MAN Liga versenyen a legjobbak között szerepeltek. A verseny nyereménye számunkra egy Kamion Eb-futam látogatás, egész pontosan az FIA ETRC (European Truck Racing Championship) szlovákiaringi futamán való részvétel volt – az MAN Kft. szervezésében.
„Nagyszerű volt a rendezvény, bár az időjárás változatos volt, rengetegen ellátogattak a pályára, megteltek a lelátok. Nagyon sok magyar is eljött szurkolni, amerre mi jártunk, szinte csak honfitársakba botlottunk. A jegyünk is tökéletes volt, mivel ahol mi ültünk, onnan a pálya 90 százalékát beláttuk. Ugyanakkor lehetőségünk volt bemenni a depóba is, sőt, még a futam előtti rajtrácslátogatást is megejthettük. Az MAN által nyújtott ellátás is kifogástalan volt” – összegezte élményeit Könczöl András (lenti képen középen).
Habár MAN Ligás különítményünk eddig nem követte nyomon a Kamion Eb eseményeit, az nekik is világossá vált, hogy a Révész Racing színeiben versenyző négyszeres Európa-bajnok Kiss Norbert – vagy ahogy mindenki hívja, Norbi – leiskolázta a mezőnyt. Különösen igaz volt ez a szlovákiaringi hétvégére, ahol a szombathelyi születésű pilóta az összes futamot megnyerte. Több vezetéstechnikai verseny győzteseként és rutinos MAN-pilótaként Bandit arról kérdeztük, mi lehet Norbi titka.
„Szerintem két összetevője van Norbi sikerének: az egyik az, hogy ő egy nagyon jó versenyző: küzd, akar és tud is. A másik része pedig a technikai háttér, hogy van egy olyan autója, amivel ezekre a nagyszerű eredményre képes is. Ezen felül, Norbi mesterien helyezkedik a kanyarban, jókor gyorsít és később fékez: rendre olyan előzési pontokat talált meg, amiket senki más nem használt ki.”
András természetesen a versenygépet is megvizsgálta, és megállapította, hogy a fő egységei: a motor, az alváz, a váltó, a fülke „héja” széria MAN, de nagyjából ennyi köze van a versenytechnikának a mi vontatóinkhoz, mivel egy sor alkatrész speciális.
„Norbi kamionjában nincs ágy, és tachográf sem – sorolta tovább nevetve a különbségeket Bandi, – de az is igaz, hogy azok a járművek is le vannak korlátozva – 160 kilométer/órára.”
Suszter Zoltán (lenti képen balra) kollégánk is nagyon jól érezte magát a futamon, ahol a Kamion Eb-versenyeken túl a betétfutamok is különösen tetszettek neki.
„Az MAN által nyújtott ellátás pazar volt. Ezen túl egy nagyon kedves, szakmailag kompetens társaságot is kaptunk, az MAN vezető képviselő mellett a minket gardírozó MAN-munkatársak is végtelenül figyelmesek voltak, minden kérdésünkre szívesen válaszoltak, ellátásunkról gondoskodtak.”
Zoli hozzátette, hogy annyi pozitív impulzus érte a versenyhétvégén a hihetetlenül izgalmas futamokkal, hogy maradandó élmény volt ez a szlovákiaringi esemény. A fénypont számára a második, fordított rajtrácsos futam volt, amikor Norbi a nyolcadik helyről küzdötte fel magát a dobogó legfelsőbb fokára.
„Röviden összefoglalva: minden szuper volt! Legjobban Norbi futamai tetszettek. A második futamon, amikor a nyolcadik helyről rajtolt, megmondom őszintén, nem számítottam jobbra a harmadik helynél. De rögtön a rajt után feljött az ötödiknek és bár jó néhány körön keresztül megrekedt, végül levadászta az összes előtte lévő versenyzőt.” – mondta Bedi Árpád kollégánk (lenti képen jobbra).
Ez egy brutálisan jó teljesítmény, amihez nyilván kell egy jó szerelőcsapat, a technika, és Norbi tehetsége is. Én szívesen gratuláltam volna neki személyesen is! Koncentráció, tudás és érzék – az általam nagyra tartott pilóták, mint például a Formula1-ben Alonso vagy egy korábbi pilótát, Raikkönent is megemlítve – mindezekkel rendelkezik. Azokat a versenyzőket tisztelem különösen, akik esőben is ott tudnak lenni az élmezőnyben, vizes körülmények között csak a profik képesek kimagasló eredményre.
Árpi ahogy jellemzi magát, igazi „gépmániás”, azaz mindenféle jármű érdekli kiskora óta. Már gyerekként is traktort hajtott, a honvédségnél pedig minden járművet kipróbált. Így nem volt kérdés számára, hogy a versenygépet is közelről szemlézi. Sőt, szíve szerint ki is próbálta volna!
„Kíváncsi voltam például, hogy a súlyelosztást hogyan oldják meg, mert kizártnak tartottam, hogy orrnehéz autóval menjenek. Mondtam is a többieknek, hogy figyeljék csak meg, hogy a motor és a váltó el lesz tolva, és ez be is igazolódott, így egyenlítik ki az autó tömegelosztását. Igazán különleges élmény volt látni a hihetetlen nagy turbókat is és nem egy olyan technikai megoldást, ami az utcai verzióban nincs. Jó lett volna a kabint is látni, hogy ott milyen fortélyokat találtak ki, hogyan oldják meg a motor- és fékek hűtését. Végig nagyon érdeklődő voltam, sokat kérdeztem. Norbinak pedig a jövőben is szurkolni fogok!”
Méltó lezárásként az MAN Vip Zónájában a magyar MAN Liga minden győztesét felhívták a színpadra, hogy bemutathassák őket a hasonló versenyben résztvevő szlovák és a cseh MAN-versenyzőknek is, akiknek ott volt a saját megmérettetésük eredményhirdetése.