„Találkozzunk félúton”
…mondjuk néha, ha messze vagyunk egymástól. Valami hasonlót valósít meg a J.S.Logistics Kft.-nél alkalmazott vonatjárat is.
Németül úgy hívják ezt a megoldást, hogy „Begegnungsverkehr”, ami magyarra úgy fordítható le, hogy „találkozás a forgalomban”. Ez egy olyan formája a szállítmányozásnak, amikor a teljes szerelvényt az út felétől/kétharmadától egy másik gépkocsivezető viszi tovább. A cserénél pihent sofőr veszi át a szállítmányt –, így a pihenési idő „megspórolható”. A vonatjáratot a J.S. Logistics Kft.-nél már jó ideje alkalmazzuk, a pihenőpontok rögzítettek és a tapasztalt sofőrök is begyakorolt „koreográfia” szerint mozognak egymás felé, illetve vissza. Leginkább termelő egységeknél vethető be egy ilyen jellegű fuvarozási forma, hiszen ott áll rendelkezésre a folyamatos gyártás következtében szállítandó árukészlet. A részletekről Vasas Gábort, a J.S. Logistics Kft. diszpozíció vezetőjét kérdeztük.
„Egyik nagy előnye ennek a megoldásnak az, hogy az autó nem áll, folyamatos a körforgás. Mondok egy példát, Gyálról indul egy gépkocsivezető, aki Bécstől 80 kilométerre nyugatra, a „csere helyszínéig” viszi az autót. Ott átadja a szerelvényt, beszáll egy pihent sofőr, aki egészen Németországig megy, ahol megtörténik a le- és felrakodás. Visszafelé ugyanez a menetrend. Ezért is hívjuk ezt a rendszeres járatunkat vonatjáratnak.”
Nemcsak Gyálról, Tapolcáról is indul hasonló járat, ami szintén Németországig közlekedik. Fontos az ilyen jellegű fuvarozásnál a megbízható partner (így nem kell várni), és persze az is, hogy mindig legyen szállítandó árukészlet, folyamatos ellátás.
„Egy másik útvonal esetén az egyik autó Tapolcán, a másik Németországban van. Tudjuk mikorra kell Németországban lenni, tehát nagyjából ugyanakkor indul az autó Németországból, ahogy a magyarországi „párja”. A két gépjármű szembe halad egymással:, ezzel rövidítjük a tranzit időt.” – avat be a részletekbe Vasas Gábor.
A gépjárművek szervizelése sem egyszerű feladat egy ilyen megoldás esetén, ennek összeszervezését is tervszerűen kell koordinálni. Ugyanakkor cégünk több mint tíz éve teljesít hasonló szállítási feladatokat. Törzsgárdának mondható a gépkocsivezetői csapat, akik ezeket a fuvarokat kiszolgálják, nagyfokú pontosságot igényel ez tőlük is.
„Még emlékszem, hogy nagyon ódzkodva kezdtem bele ebben a munkába, hiszen tartottam a monotonitástól, hogy mindig ugyanazon az útvonalon kell járjak” – osztja meg velünk tapasztalatait egyik ilyen rendszeres fuvart teljesítő gépjárművezető kollégánk. „Viszont olyan szinten kompenzálja az egyhangúságot a kiszámíthatóság és tervezhetőség, hogy nagyon megszerettem a vonatjáratot. Azt szoktam mondani a barátaimnak, hogy pontosan meg tudom mondani, hogy hol leszek január 1-től december 31-ig, hiszen minden előre meg van tervezve és ez a valóságban is így realizálódik”.
Tóth László kollégánk hatodik éve dolgozik a vonatjáraton és kifejezetten elégedett a munkakörülményekkel, hiszen kulturált körülmények között pihenhet, ismeri az összes pihenőt, mindig ugyanott áll meg, ráadásként nem kell parkolót keresnie, ami este hat után Németországban elég sok nehézségbe ütközik. László kollégánk bizakodik, hogy akár nyugdíjáig vállalhat vonatjáratot, amit az évek alatt nagyon megkedvelt.