Skip to main content

Féléves moratóriummal bevezetik az új szabályozást

Szeptember 2 óta Spanyolországban a teherautó-sofőrök nem rakodhatják a járműveiket. A törvényerejű rendelet megtiltja a 7,5 tonnát meghaladó megengedett össztömegű tehergépjárművek vezetőinek, hogy részt vegyenek az áruk, rakodóberendezések, csomagolóeszközök, konténerek vagy ládák fel- és kirakodásában.

 A rendelet hat hónapos életbelépési moratóriumot állapított meg annak érdekében, hogy a be- és kirakodó központok felvehessék és betaníthassák az ezekhez a feladatokhoz szükséges személyzetet (raktárosok, targoncavezetők).

Kivételek a következő esetek: költöztetés, tartálykocsis szállítás, járművek és segéddaruk közúti szállítása, csomagküldő szolgáltatások és élő állatok szállítása.

A rendelet minden járművezetőre vonatkozik, függetlenül attól, hogy önálló vállalkozó vagy alkalmazott, valamint a külföldi fuvarozási társaságok sofőreire is, akik Spanyolországban végeznek munkát.

A törvényrendelet szerint a tilalom be nem tartása különösen súlyos szabálysértésként 4000 és 6000 euró közötti pénzbírsággal sújtható. A bírság mind a szállító céget (amelyhez a sofőr tartozik), mind annak a be- vagy kirakodóhelynek a tulajdonosát fenyegeti, ahol a tilalmat megszegték.

A nemrég életbe lépő szabályozás a spanyol közlekedési minisztérium és a spanyol közlekedési szövetségek között 2021 decemberében kötött megállapodásokra vezethető vissza. A spanyol járművezetők tavaly év végére sztrájkot hirdettek, hogy a régóta a szakmát érintő problémáikat orvosolják. Spanyolországban is nagyon kevés a sofőr és a munkakörülmények megnehezítik az idősödő munkavállalók életét, a generációváltást pedig egyenesen ellehetetlenítik. A sztrájkot végül lefújták, mert a szakszervezet és a közlekedési minisztériummal meg tudott egyezni. A megállapodás azért figyelemreméltó, mert a szakszervezet évek óta küzd a közúti közlekedés társadalmi, munkaügyi és gazdasági fenntarthatóságának javításért. A rakodásra vonatkozó új szabályozás egyedülálló Európában.

20 000 körüli a betöltetlen sofőr állások száma Spanyolországban

Ezen szám növekedéséhez a járvány is hozzájárult, mert kevesebb járművezetői vizsgát tettek 2020-ban. A pandémia alatt ugyanakkor az e-kereskedelem robbanásszerűen megnőtt, ami viszont növelte a közúti teherszállítási mobilitás iránti keresletet.

Az Európai Unió országai közül Írország és Ciprus mögött Spanyolország függ leginkább a közutaktól, ezért kulcsfontosságú a fiatalok visszacsábítása a generációváltás megvalósítása, figyelembe véve, hogy az árufuvarozók 72 százaléka és az autóbusz vezetők 52 százaléka esetében a járművezetők átlagéletkora 50 év felett van.

A háború tovább súlyosbította a hivatásos sofőrök hiányának problémáját az európai közúti árufuvarozási piacon, a nehézség Európa legnagyobb országait is érinti. A legfontosabb tényezők, amik megnehezítik a szakmában az akvirálást a következők: a szakmához szükséges képzések magas költségei, a fizikai munka keménysége, a fennálló munkakörülmények, a fizetések stagnálása és a szakma szűkös társadalmi elismertsége.

Forrás: https://www.eleconomista.es/empresas-finanzas/noticias/11754962/05/22/La-invasion-de-Ucrania-agrava-la-escasez-de-camioneros-faltan-20000-en-Espana-y-mas-de-500000-en-Europa.html